familiemulder.reismee.nl

Coff´s Harbour. Pet Porpoise Pool

We zitten aan de Banana Coast. Zo heet het hier rond Coff´s Harbour officieel niet, maar dit is de streek waar de meeste bananenplantages zijn, vandaar. Als we vanuit Emerald Beach over de Pacific Highway naar Coff´s Harbour rijden, dan passeren we de Big Banana, een of ander themapark over de vrucht waarvan velen zich nog steeds afvragen waarom hij krom is.

We beleefden, het wordt eentonig, een topdag. Het weer is werkelijk uitstekend, de zon schijnt en het is zo´n 23 graden. De Australiërs denken er anders over, want die lopen in dikke trui door de supermarkt. Wij vinden het prima.

In Nederland heb je het Dolfinarium van Harderwijk en eerder deze reis bezochten we hier al Seaworld in Southport, maar wat we in Pet Portpoise Pool in Coff's Harbour meemaakten slaat alles. Het is een piepklein dolfinariumpje, met wat dolfijnen, zeeleeuwen, pinguins en fiks uit de kluiten gewassen zeevissen.

Aanvankelijk hadden we onze twijfels, maar dat zou rap veranderen. Het was niet alleen kleinschalig, maar ook heel rustig. Weinig mensen hadden deze dag de moeite genomen naar hier te komen. De meesten waren Europeanen: Fransen, Engelsen en een Duits meisje dat in Groningen woont en studeert. Zo konden we heel relaxed aan de kant van een bassin interactief bezig zijn met twee dolfijnen.

Wat volgde was de show, die vergeleken met de grootsheid van Harderwijk eigenlijk niet zo veel voorstelde. Dit werd echter intiemer en intiemer. Met de zeeleeuwen, de dolfijnen. De trainer kwam naar de bezoekers toe en gaf allen de gelegenheid de dolfijn aan te raken, te strelen en te kussen. Voor de foto kuste de dolfijn ook de kinderen en een Australische zeeleeuw deed hetzelfde. Als klap op de vuurpijl konden grote vissen als de grouper, de trevally en de Port Jackson-haai met de hand worden gevoerd. Kaj was aanvankelijk gefrustreerd dat hij te korte armen had om de dolfijnen aan te raken, maar zijn geduld werd uiteindelijk beloond want hij hield zelfs de staart van het prachtige dier vast. Marit geloofde zichzelf niet toen ze de Port Jackson een lekker hapje voorhield: 'Ik voer een haai!!'

Als klap op de vuurpijl mocht het hele gezelschap zich ook nog naar de (endemische) dwergpinguïns begeven, om die nog met de hand visjes in de snavel te steken. Wat een genot! Voor kinderen is dit echt super.

Na het bezoek aan de Pet Porpoise Pool (http://www.petporpoisepool.com/) gingen we op advies van de dolfijnentrainer nog even naar de jachthaven om daar de prachtige baai te bewonderen. 'Daar zie je ook nog wel wat dolfijnen en bultruggen', zei hij, bijna nonchalant. Hij had niet overdreven. De dolfijnen zwommen vlak bij de kant en in de verte zagen we een bultrug spuiten en springen. En dat allemaal in een aangenaam zonnetje. Echt, onze vakantie kan niet meer stuk.

Het is hier een mooie omgeving, een van de mooiste die we in deze weken hebben gezien. We hebben besloten nog een paar dagen te blijven. Naast onze camper kunnen we uit twee paden kiezen. De een leidt rechtstreeks naar een prachtig strandje, de ander gaat zo een wetland in. Daar struikel je over de vogels, de een nog luidruchtiger als de andere. Het is een feest hier, voor iedereen.