familiemulder.reismee.nl

Een rustig dagje in Torquay

Hervey Bay is een prachtig toeristenoord. Eigenlijk heet het geen Hervey Bay, de agglomeratie dan. De baai tussen de vaste wal, een daaruit stekende kaap en Fraser Island heet wel Hervey Bay. Aan de vaste wal zijn de voormalige kustdorpjes Point Vernon, Pialda, Scarness, Torquay en Urungan aan elkaar gegroeid. En die cluster van gemeenschappen wordt nu gemakshalve maar Hervey Bay genoemd.

Onze camping is schitterend gesitueerd, zoals we al eerder berichtten. Pal aan het goudgele strand, mooi onder de majestueuze gombomen. De meeste gasten zijn oudere Australiërs uit de zuidelijker gelegen staten New South Wales, Victoria, South Australia en Tasmanië. Zij zoeken het mildere klimaat in Queensland op, zoals onze pensionado's een appartementje aan de Costa de Sol, betrekken. Hier te lande worden deze mensen wat oneerbiedig ‘Grey Nomads' genoemd.

Wij delen deze dag, na het overweldigende whale watching, het strand met deze grijze nomaden, van wie de dames geheel in oud-Engelse stijl met strooien hoed op de eerbiedwaardige grijze haren in hun stoeltjes zitten te lezen. Een enkele Australiër probeert een vis te verschalken, Marit en Kaj spelen aan de waterkant. We hebben inmiddels ook een bal, dus showen we onze niet geringe voetbalkunsten.

Een programma hebben we deze dag niet. Het is namelijk allemaal tamelijk intensief geweest vanaf dag een in Sydney en nu willen we onszelf een beetje tot rust laten komen. Dus relaxen we wat af. Lezen, spelen, badderen. Op de vraag of we ook echt kunnen gaan zwemmen zeggen sommigen op de camping volmondig ja, maar anderen weten te vertellen dat er de laatste weken in de buurt meerdere soorten haaien zijn gesignaleerd. We kunnen die laatste opmerking dan niet bevestigd krijgen, maar een dag later wel degelijk. Er bevinden zich zelfs grote witte haaien in de kustwateren, zij volgen de bultruggen die jongen gaan werpen. Daarbij horen we tegelijk ook dat meer dan negentig procent van de haaienaanvallen op mensen zich voordoen in water van amper een knie diep!

Goed, niet te ver de zee in dus. Geen haai gesignaleerd overigens. En heerlijk gerust. Nog even naar het internetcafé geweest om onze laatste belevenissen aan de site toe te vertrouwen en daarna op tijd naar bed. Morgen is het vroeg dag, want dan gaan we naar Fraser Island.