familiemulder.reismee.nl

Darling Harbour

Het heen en weer varen met de groen-witte bootjes gaat overdroten voort. Net als het gekrijs van de lori's. Je raakt er aan gewend. 'No worries mate'. De derde dag in Sydney hebben we besteed aan een bezoek aan het Aquarium, Wildlife World en China Town.

Het aquarium is een belevenis op zichzelf. Eerst al de tocht er naar toe is prachtig. Voor het eerst voeren we nu onder de Sydney Harbour Bridge door, omdat de wijk Darling Harbour, waar deze keer de attractieste vinden waren,aan de kant van de Parramatta rivier ligt. Bij aankomst verbaasden wij ons over de grote meerderheid die Chinezen en Japanners hier vormen. Het zal wel zijn omdat Darling Harbour aan China Town grenst.

Eenmaal binnen konden we ons vergapen aan de vele schitterende aquaria met de meest bont uitgedoste vissen, kwallen, schelpen en kreeften. Geweldige luipaardhaaien, engelhaaien, manta's en rifbaarzen zwemmen langs je, over je heen en onder je door. Tot en met de bedaarde doejongs of zeekoeien aantoe. Ook het minitatuur-Great Barrier Reef is een hoogtepunt. Kaj en Marit begaven zich naar de Touch Pool, waar ze aan haaieneieren mochten voelen.

Zo mogelijk nog mooier is Wildlife World. Daar heb je een schiterend overzicht van de Australische dierenwereld, inclusief alle supergiftige spinnen en slangen, Maar ook nogal wat koala's, wombats, kangoeroes en een indrukwekkend grote 'Salty', een zoutwaterkrokodil.

Voor Henk was de grote hal een toppertje, want daar vloog een heel grote groep gouldamadinen rond. Per slot van rekening kweekt hij die dingen thuis zelf. In Australië worden ze inmiddels met uitsterven bedreigd. Een schande, want het is misschien wel de mooist gekleurde vogel ter wereld. Ook zebravinken vlogen er rond. Grote exemplaren, kanjers zoals wij ze niet meer gewend zijn. Sinds 1960 voert Australië niks meer uit en moeten we het in de rest van de wereld doen met de nakomelingen van wat we destijds hadden,. En die zijn natuurlijk door inteelt gedegenereerd. Vandaar deze kanjers dus.

Onze portie dieren hadden we op een gegeven moment ook wel gehad en we wandelden richting China Town, zoals de naam al zegt de Chinese wijk van Sydney. Erg sfeervol. Daar hebben we op een terras ons eerste Australische biertje genuttigd.

De dag besloten we met een etentje aan King Street Wharf, een druk uitgaanscentrum. Restaurants, cafe's, drijvende disco's en met name 's avonds door de verlichting op de gebouwen een prachtige omgeving. Het snappertje viel er uitstekend in, net als de Riesling.

Het was daarna gebeurd met de koopman. De vermoeidheid sloeg onverbiddellijk toe en we repten ons terug naar Glenferrie Lodge om te genieten van een zeer noodzakelijke en ook welverdiende nachtrust.

Groetjes van oma Annie en oom Bertus en tante Anneke .

We volgen jullie en heel veel plezier ...............